Hva er egenandelen for hver time?

Med kommunal avtale følger vi offentlig takstplakat for fysioterapi.

Det er ulike takster for manuellterapi, psykomotorisk fysioterapi og fysioterapi.

Se takstplakat fra HELFO her.

Hva er frikortgrensen?

Frikortgrensen for 2025 er kr 3165,-

Avbestillingsregler?

Det er 24 timers avbestillingsfrist. Ved for sen avbestilling eller ikke-møtt blir man belastet for timen i sin helhet, uavhengig om man har frikort. Dette er i henhold til Helfo sitt regelverk. Hvis vi er vanskelig å nå per telefon for avbestilling – send din behandler sms eller e-post.

Har dere ventetid?

Ventetiden vil til enhver tid være avhengig av hvor mange vi har på listen vår. Vi etterstreber å ha kort ventetid, men dette vil avgjøres på bakgrunn av problemstillingen og hvilken terapeut og eventuell spesialisering du ønsker inn til.  Vi følger bydel Nordstrands prioriteringsnøkkel.

Kan jeg få pasientreise?

Din behandler vil vurdere om du har krav på pasientreise til instituttet. For at du skal ha krav på pasientreise, må din tilstand være til hinder for at du skal kunne bruke kollektiv transport. Ved avbestilling av time er du selv ansvarlig for å avbestille pasientreiser. De nåes på telefon: 05515

Jeg trenger tolk – tilbyr dere det?

Vi bestiller tolk fra Oslo tolketjeneste. I de fleste tilfeller har vi tolk med oppmøte, men enkelte ganger og for enkelte språk har vi telefontolk på grunn av høy pågang hos tolketjenesten. Tolketjenesten dekkes av det offentlige.

Hvordan komme i kontakt med oss?

Ring oss på vårt sentralnummer eller oppgitt telefonnummer til hver enkelt behandler, se «Om oss». Vi er ofte opptatt i pasientkonsultasjoner og derfor ikke så rask som vi ønsker til å svare på telefonen. Send oss derfor gjerne sms eller e-post så svarer vi så raskt vi kan.

1.time – hvem henvender jeg meg til?

Vi har ubemannet resepsjon per nå, men sitt ned og slapp av i vår ventesone så vil din behandler hente deg når det er din time.

Hva trenger jeg å tenke på til min 1.gangskonsultasjon?

Ved første møte med din behandler vil han bruke timen til en grundig kartlegging, klinisk undersøkelse og gi deg et forslag til din individualiserte behandlingsplan. Noen ganger trenger vi å innhente mer informasjon for å kunne komme til din riktige behandlingsplan, dette innebærer innhenting av tidligere epikriser for gjeldende plager, bildebeskrivelser og noen ganger konferering med din fastlege. Har du nylig eller tidligere vært til behandling i spesialisthelsetjenesten for aktuell problemstilling er det veldig fint om du bringer med deg det du har av rapporter og bildebeskrivelser - dette sparer oss mye tid og er mer effektivt for deg.

Hvordan vet jeg når det er gruppetimer?

Gruppetimer vil bli annonsert på hjemmesiden for enkeltgrupper eller i timeplan. Har du spørsmål om gruppedeltagelse – send oss gjerne e-post eller sms så vil du bli kontaktet.

Hva koster det å delta i gruppetrening?

Prisene vil variere ut ifra hvilken gruppe du ønsker å delta i.

Hva kan terapeuten forvente av deg?
  • At du er delaktig i å sette mål for behandlingen
  • At du engasjerer deg aktivt i behandlingen
  • At du gir beskjed hvis du er forhindret fra å gjennomføre avtalt time

Avbestilling av time på fysikalsk institutt må skje innen 24 timer/en virkedag før avtalt time. Timer som ikke er avbestilt innen fristen må betales i sin helhet av pasienten.

Hvilken kvalitet kan jeg forvente av fysioterapitjenesten?

Fysioterapi er et fag i utvikling og som pasient kan du forvente at fysioterapeutene holder seg faglig oppdatert. Kunnskapen om hvilke behandlingsformer som virker og hvordan plager og symptomer oppstår og påvirker oss vet vi mye mer om i dag enn for en del år siden.

Vi vil til enhver tid forsøke å tilby deg det som vi vet har forankring i nasjonale retningslinjer og nyere forskning. Det vil alltid være individualisert tilnærming for den det gjelder, tilnærmingen vil derfor kunne være ulik innen samme plage og diagnoser da alle har ulikt utgangspunkt med ulike situasjoner.